Galactoria 2019 - Profesori
Conf. univ. dr.   Filip Odangiu

 

Născut la Timișoara, în 1976, Mihai Filip Odangiu este unul dintre promotorii unei noi abordări în propedeutica artei actorului, bazată pe explorarea mecanismelor imaginației și metacognitivității. A absolvit studiile universitare la Universitatea de Vest Timișoara (în 1999, specializarea pictură) și Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (în 2002, specializarea actorie, clasa Miriam Cuibus). A obținut masteratul în filosofia culturii și artei spectacolului la Facultatea de Teatru și Televiziune, din cadrul U.B.B. Cluj (2003) , unde și-a obținut și doctoratul în teatru, în anul 2013, cu o teză dedicată formării actorului. Și-a început cariera pedagogică ca asistent la clasa Miriam Cuibus și, din anul 2009, este tutore de clasă. Autor a două cărți de referință în domeniul practicii teatrale (Corpul inteligent. Strategii metacognitive în antrenamentul actorului, Editura Casa Cărții de Știință, Cluj, 2013 și Praxis. Exercițiul strategic, Editura Casa Cărții de Știință, Cluj, 2013), Filip Odangiu este specializat în teatru nonverbal, improvizație, commedia dell’arte, mișcare scenică, teatru de animație, Viewpoints și storytelling. Complementar cu activitatea pedagogică,  preocupările lui Filip Odangiu cuprind mai multe direcții: actorie (actor colaborator al Teatrului Național Cluj-Napoca), regie de teatru și film, scenografie, arte plastice, jurnalism de teatru, proiecte sociale

Lect. univ.   Sinkó Ferenc

FERENC SINKÓ (n. 1979) a absolvit Facultatea de Teatru și Televiziune a UBB Cluj în clasa lui András Hatházi şi Csaba Szilágyi-Palkó, și s-a angajat la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj. Din 2004 este colaborator, apoi lector asociat al UBB, Facultatea de Teatru și Televiziune; și membru fondator/preşedinte al As. GroundFloor Group.

A semnat regia mai multor spectacole produse de GroundFloor Group și Teatrul Maghiar de Stat Cluj, printre care multipremiatul „Parallel”, invitat la cele mai importante festivaluri din România, și cu numeroase turnee internaționale la Karlsruhe (Germania), Copenhaga (Danemarca), Ljubljana (Slovenia), Maribor (Slovenia), Lublin (Polonia), Budapesta (Ungaria), Szeged (Ungaria) în perioada 2013-2016.

În calitate de actor, a colaborat cu regizorii Gábor Tompa, Andrei Şerban, Silviu Purcărete, Mihai Măniuţiu, Robert Woodruff, Adrian Sitaru, Tom Dugdale, David Zinder, Andrei Măjeri etc. A semnat coregrafia/mișcarea scenică în echipa creativă a  regizorilor Matthias Langhoff, Tompa Gábor, Robert Woodruff, Elie Malka, Mihai Măniuţiu, Leta Popescu.

Împreună cu Filip Odangiu, conduce spre absolvire în 2019 a patra promoție de actori.

 

Lect. univ.   Ionuţ Caras

Ionuț Caras a absolvit Facultatea de Teatru din Cluj în 2004, la clasa profesorului și mentorului Miklós Bács. A jucat în peste 40 de spectacole în cei 14 ani de când este actor al Naționalului clujean și a colaborat deja cu cei mai mari regizori din România: Andrei Șerban, Silviu Purcărete, Alexandru Dabija, Mihai Măniuțiu,  Mona Chirilă-Marian, Gábor Tompa sau  Radu Afrim. De-a lungul timpului a colaborat la diverse proiecte (spectacole de teatru, workshop-uri) cu mai multe organizații și instituții importante de cultură din țară și din străinătate: Institutul Cultural Român de la New York, Teatrul Municipal Joaquim Benite din Almada, Teatrul Odeon din București, Teatrul Național “Mihai Eminescu” din Timișoara, Opera Română din Cluj, Teatrul Era și Fundația Pontedera Teatro din Italia, University of Hull, Scarborough, UK, ș.a.

A jucat în 3  filme de lung metraj (Portretul luptătorului la tinerețe, regia Constantin Popescu,  De ce eu ?, regia Tudor Giurgiu și Ana, mon amour, regia Călin Peter Netzer) și în mai multe scurtmetraje, unele din ele premiate la festivaluri internaționale de profil.

Ionuț Caras a fost nominalizat la premiile Uniunii Teatrale din România (aprilie 2010) pentru categoria Cel Mai Bun Actor în Rol Principal pentru rolul Gurevici din spectacolul Noaptea Walpurgiei sau Pașii Comandorului de Venedikt Erofeev și a câștigat, pentru același rol, Premiul pentru Cel Mai Bun Actor la Festivalul de Dramaturgie Contemporană de la Brașov, ediția a XXI- a, 2009.

Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal:

Ionuț Caras pentru rolul Abram (1920-2003) din spectacolul Clasa noastră de Tadeusz Słobodzianek, regia: Bocsárdi László, la Gala Premiilor Teatrului Național Cluj-Napoca, 2016;

- Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar, la Teatrul Naţional Cluj-Napoca, în stagiunea 2014-2015, pentru rolul Fratele Tibergiu din spectacolul UbuZdup! după Alfred Jarry, regia Tompa Gabor, la Gala Premiilor Teartrului Național Cluj-Napoca, 2015.

 

- Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar, pentru rolurile „Zmeul“ şi „Baba Anica“ din Sânziana şi Pepelea, la Festivalul Comediei Româneşti de la Bucureşti, 2014.

 Premiul a fost acordat ex aequo, celălalt premiat fiind actorul Marcel Iureș. În 2005,  la Gala Tânărului Actor  HOP de la Mangalia a câștigat Premiul pentru excelență în artă “Timică” oferit de asociația MasterClass iar Teatrul Național din Cluj îl recompensează, în 2007 cu Premiul Euphorion pentru tineri creatori, pentru creațiile artistice din stagiunile 2005/2006 și 2006/2007. Cluburile Lions și Rotary din Cluj îi oferă Premiul de excelență în semn de recunoaștere a meritelor deosebite din domeniul artistic.

Ionuț Caras a jucat în peste 30 de festivaluri naționale și internaționale de teatru, a susținut master class-uri la Teatro Municipal Joaquim Benite (Almada, Portugalia), University of Hull (UK) și la Théatre de Globule (Lyon, Franța) și a participat la ateliere de specialitate conduse de: Vava Ștefănescu, Florin Fieroiu, Radu Penciulescu, Andrei Șerban, Valentina de Piante, Eli Simon, Nicky Woltz, ETXEA Company, Cătălina Buzoianu, ș.a.

Ionuț Caras este actor la Teatrul Național „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca și lector univ. drd. la Facultatea de Teatru și Televiziune din Cluj.

Asist. univ. drd.   Mara Opriş

Actor liber-profesionist și asistent universitar drd., Facultatea de Teatru și Film Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj - Napoca

-        Octombrie 2004-iunie 2005: Masterat, specializarea Filosofia culturii şi Artele Spectacolului în secolul XX, Facultatea de Teatru şi Film, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj - Napoca

-        Octombrie 2000-iulie 2004: Licenţă  Arta Actorului, Facultatea de Teatru şi Film, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj – Napoca

Activitate profesională:

din 2017 – actor colaborator al Teatrului de Stat Constanţa

din 2012 până în prezent – actor colaborator al Teatrului Național M. Eminescu, Timișoara

din noiembrie 2011 până în prezent – colaborator al Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca

 din ian. 2011  – actor colaborator la Teatrul de Artă, Deva

 din ian. 2008 până în prezent – asistent universitar specialist / colaborator la secția Actorie, Facultatea de Teatru şi Film, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj

 iulie 2007 – membru fondator al Academiei Itinerante Andrei Şerban, proiect susţinut şi dezvoltat de Institutul Cultural Român, filiala New York, reprezentat de doamna Corina Şuteu şi de Institutul Cultural Român, prin persoana domnului Horia Roman Patapievici

 ian. 2006-iulie 2009 – actor colaborator la Teatrul Tony Bulandra, Târgovişte

 sept. 2004-ian. 2006 – actor angajat la Teatrul de Stat Oradea

 

Colaborări:

            2018 – Facultatea de Drept, Cluj-Napoca: Adriana Georgescu, proiectul teatral La început a fost sfârşitul, dramatizare după romanul autobiografic omonim al Adrianei Georgescu, regia Ionuţ Caras

            2017 – Teatrul de Stat Constanţa:  Medeea, Ovidius in love. Jurnalul unui exilat îndrăgostit, dramatizare după romanul Moartea la Tomis. Jurnalul lui Ovidiu, de Marin Mincu, regia A. Hausvater, coregrafie Lorant Andras, muzica Mircea Kiraly, scenografia Maria Miu, light design Lucian Moga

            2012 până în prezent – Teatrul Național Timișoara: Solo Femeia cu sânge, Prin Vis, regie, coregrafie, concept dramatic Pal Frenak,

            2013 – Institutul Cultural Român, Istanbul

            2012 - 2013 - Opera Națională Română din Cluj Napoca

            2011 - Teatrul de Artă, Deva: Frida Kahlo, Frida Impresii, regia Mc. Ranin, coregrafia Hugo Wolff

            2009 - 2008 - Teatrul Odeon, Bucureşti: Spovedanie la Tanacu, regia Andrei Şerban

            2008 - Teatrul L.S.Bulandra, Bucureşti: Frida.Impresii, regia Mc. Ranin, coregrafia Hugo Wolff

            2007 - Teatrul LaMaMa, New York: Spovedanie la Tanacu / Deadly Confession, regia Andrei Şerban

          2003 - 2004  spectacole-lectură în cadrul programului 9titluri - 9dramaturgi -9regizori iniţiat de Teatrul Imposibil în colaborare cu Facultatea de Litere, Universitatea Babeş-Bolyai Cluj şi Fundaţia Tranzit

 

 

2015 - organizator, coordonator, asistent regie, antrenor și performer în programul Școala de vară Actorul total, proiect realizat împreună cu A. Hausvater, Colibița, jud. Bistrița

          - atelier de creație dramatică susținut de Andrej și Tereza Welminski, FTT, UBB

2013 - 2015 Fondator al trupei de teatru OCTOPUS THEATRE, coordonator artistic și organizator al turneului trupei în Festivalul Internațional de Arte Performative Stradale Rythm of Europe Street Festival ( organizat de Delegația Uniunii Europene în Turcia, în colaborare cu ambasadele și consulatele statelor membre ale Uniunii Europene și clusterul EUNIC Turcia, din care face parte și Institutul Cultural Roman DIMITRIE CANTEMIR din Istanbul )

Conf. univ. dr.   Gelu Badea

GELU BADEA este regizor de teatru și profesor de arta regizorului de teatru, elev al regizoarei Mona Chirilă și adept al metodelor de antrenament pentru actori și regizori de teatru promovate de mentorul său Radu Penciulescu. A realizat până în acest moment peste șaptezeci de spectacole, obținând în anul 2000 o nominalizare la Premiile UNITER pentru regia spectacolului „Lazaret” montat la Teatrul „Andrei Mureșanu” Sfântu Gheorghe. Dintre acestea amintim Îngerul slut de Alexandru Sever (Teatrul Național „Lucian Blaga” Cluj Napoca, 2004), Hamlet de W. Shakespeare (Teatrul de Nord Satu Mare, 2009), Livada de vișini de A.P. Cehov (Teatrul „I.D. Sîrbu” Petroșani, 2014), Nora de H. Ibsen (Teatrul „Tony Bulandra” Târgoviște, 2015). Producțiile sale s-au jucat în mai mult de douăzeci de teatre din România la Cluj Napoca, Satu Mare, Petroșani, Turda, Târgu Mureș, Baia Mare etc., dar și la festivaluri din străinătate în Italia, Moldova, China, Germania, Turcia, Ungaria, Bulgaria și Grecia. Din anul 2017 este conferențiar universitar doctor la Facultatea de Teatru și Film din Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj Napoca unde a coordonat șase generații de regizori și este șeful disciplinei regie de teatru. Între absolvenții săi se numără nume deja cunoscute spațiului teatral românesc prin spectacolele realizate și premiile obținute: Ana Ciobanu, Marius Costache, Mara Roșu, Muriel Manea, Andrei Măjeri, Cosmin Matei, Botos Balint, Vlad Popescu, Adina Lazăr, Cătălin Mardale, Bianca Baraboi, George Crintă etc. Este autorul a două volume publicate în țară: Prințul minor, Editura Eikon (2013), și Solilocviu, Editura Școala Ardeleană/Eikon (2017).

Asist. univ. drd.   Cosmin Matei

Cosmin Matei este regizor de teatru și asistent drd. la Facultatea de Teatru și Film a Universității Babeș Bolyai, secția Regie. A absolvit Regia de Teatru la Cluj, în anul 2012, la clasa regizorului Gelu Badea și secția de Grafică a Universității Naționale de Arte, București, în anul 2006, la clasa graficianului Ion Atanasiu Delamare. Este interesat de îmbinarea practicii teatrale cu cercetarea științifică în vederea dezvoltării unor principii noi de antrenament pentru actori și regizori. A semnat spectacole ca Occupy Yourself, Reacting Chernobyl sau IntimIdate Me folosind metode devised și dramaturgie dedicată. Printre interesele de cercetare se numără antrenamentul bio-pshio-fiziologic al actorului, implicațiile utilizării narativelor dinamice și paralele care rezultă din tratarea corpului atât ca obiect cât și ca subiect și dezvoltarea metodelor de antrenament care permit explorarea fizică și mentală pentru a ajunge la un control al mediului interior în vederea potențării răspunsului dat unei situații de joc realiste.

Lect. univ. dr.   Szilágyi-Palkó Csaba
Născut la Cluj în 1972, Szilágyi-Palkó Csaba a absolvit Facultatea de Filologie (specializarea maghiară-italiană), iar în paralel a terminat Actoria la aceeaşi facultate, Catedra de Teatru (catedra care stătea la originea prezentei Facultăţi de Teatru de Film), în 1998. A jucat în teatru şi operă (Teatrul Maghiar de Stat Cluj, Teatrul Csiky Gergely din Timişoara şi Opera Maghiară din Cluj), şi in scurt-metraje de televiziune (TVR, Duna TV etc.). Începând cu anul 1998 a fost preparator, apoi asistent universitar în cadrul Facultăţii de Teatru, a condus (sau la început era asistent pentru) 6 generaţii de studenţi actori, promoţia din 2019 fiind a şaptea în rând. A semnat regia la peste 33 spectacole ale studenţilor, dintre care unele au primit premiul pentru Cel Mai Bun Spectacol la diferite festivaluri (Târgu-Mureş, 2010) sau Premiul Mare al Publicului (Kisvárda, Ungaria, 2002). A fost asistent de regie şi coordinator de program în cadrul programului Cultura 2000 al Uniunii Europene – Zsámbék (Ungaria) – 2003/2004, la spectacolul Soldatul Pulcinella după Woyzeck de Georg Büchner, o coproducţie europeană între 8 teatre. În timpul studiilor de filologie a publicat peste 50 de studii, critici, recenzii literare, precum şi proză şi versuri. A obţinut doctoratul în Artele Spectacolului, cu o teză despre genul rolului actoricesc, îmbinănd domeniile legate de gender studies cu cele teatrale. În prezent este lector universitar titular, autor a mai multor studii de specialitate, şi (începând din 2016) directorul Departamentului Maghiar de Teatru.